Blogiarkisto

14.3.2016 15.12

Mikä se digiloikka on Kauhavan kaupungilla?

Tänä päivänä kaikkialla puhutaan digitalisaatiosta, jopa hallitusohjelmassa se on yksi kantavia teemoja. Mitä se digitalisaatio sitten on vaikkapa Kauhavan kaupungin toiminnassa? Termillä on paljon hienoja selityksiä, mutta jos sitä ajattelee tavallisen kaupunkilaisen näkökulmasta, niin sen tulisi olla apuväline siinä, että hyvin monia asioita voisi tehdä ja monia palveluita voisi saada kotiin niin, että ei tarvitse lähteä tapaamaan jotakuta jonnekin. Edellytyksenä on, että kotona on tietokone ja Internetyhteys. Toki, jos em edellytyksiä ei ole, aina asioita voi hoitaa myös paikanpäällä tai sähköisesti esim kirjastojen tietokoneilla.

Digitalisaatio on ollut käynnissä jo pitkään, mutta ehkä emme aina tule tiedostaneeksi että uusissa toimintatavoissa on kyse nimenomaan digitalisaatiosta. Ei siitä niin kauan ole kun esimerkiksi kunnanvirastoilla käytiin asioimassa todella paljon; tuotiin erilaisia anomuksia ja muita asiakirjoja. Samoin käytiin verotoimistossa ja Kelalla ja nimismiehen toimistossa. Eikä meistä juuri kukaan käy enää juuri koskaan pankissakaan, vaan asiat hoidetaan kotoa käsin tietokoneella. Tosi kätevää; voin hakea etuuksia tai tehdä ilmoituksia tai maksaa laskuja kotoa käsin juuri siihen aikaan kun itse haluan ja ehdin. Viimeisimpänä mahdollisuutena on kaupungilla otettu käyttöön videoneuvotteluyhteys asiakaspalvelussa.

Kaupunki tiedottaa asioista sähköisesti; kotisivulla, sosiaalisessa mediassa jne. Esimerkiksi vanhat kunnanvirastojen / palvelutoimistojen ilmoitustaulut ovat poistumassa ja kaikki viralliset ilmoitukset julkaistaan kotisivuilla. Myös kuulutusten liiteaineistot löytyvät useimmiten sähköisessä muodossa jostakin palvelusta. Ei siis tarvitse lähteä mihinkään nähdäkseen jonkin kuulutuksen ja siihen liittyvä aineiston. Uutisointi muutoinkin tapahtuu varsin reaaliaikaisesti eli enää ei tarvitse odottaa kerran viikossa ilmestyvää paikallislehteä saadakseen tietoa vaikkapa kaupunginhallituksen päätöksistä. Mutta myös toisinpäin; kaupunkilainen voi ilmaista mielipiteensä, esittää kysymyksen, idean, parannusehdotuksen nopeasti käyttäen kaupungin kotisivujen tai sähköpostin mahdollistamia palautekanavia.

Digitalisaatio muuttaa myös kaupungin työntekijöiden työtehtäviä; tietokone tai älykännykällä käytettävät toiminnot ovat tulleet yhä useampiin tehtäviin mukaan. Parhaillaan mm kiinteistöjen teknisten järjestelmien valvontaa siirretään digitaaliseksi eli kiinteistönhoitajat saavat kännykkään tiedon, jos vaikkapa jokin kiinteistön ilmastoinnissa on ongelmia. Laitoshuoltajat tarkistavat sähköisistä kalentereista siivousalueensa ohjelman; esimerkiksi kokoukset. Maatalouslomittajat ilmoittavat kännykällä työaikansa jne. Tiedottaminen henkilökunnalle tapahtuu pääsääntöisesti sähköpostilla. Kaupungilla tuskin on enää yhtään tehtävää, jossa voisi toimia ilman että on tekemisissä digitalisaation kanssa.

Eli kyllä se digiloikka on kaupungissakin jo vähintään siinä ponnistuksen jälkeisessä nousuvaiheessa.

Tietohallintopäällikkö Hannele Luhtala


Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi



Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje